tirsdag 15. mars 2011

abc World News og katastrofen i Japan

Det er fryktelig at et land blir rammet av jordskjelv, med påfølgende tsunami og en mulig atomkatastrofe. Heldigvis er det mange som rapporterer fra katastrofe-området. Amerikanske media har meget bra dekning fra Japan. Nå rapporterer de fra flere media enn nettside, Facebook og Twitter.

Jeg er en av kanskje få nordmenn som bruker Instagram; en fotoapp og nettsamfunn på iPhone. Bildene jeg tar med den sendes ut til mine følgere/venner. Som igjen kan like og/eller kommentere bildene. Nå bruker også abc News appen for å formidle inntrykk fra katatrofeområdene de besøker.

Og det er hjerteskjærende bilder som kommer opp på den lille skjermen. Det er nærbilder av ofre som blir funnet i live, mennesker som desperat leter i ruiner etter familie, materielle ødeleggelser du ikke kan forestille deg. Listen kan bli uendelig. Ved vært bilde gir abc News info om hvordan amerikanserne kan bidra med hjelp til Japan via SMS til forskjellige hjelpeorganisasjoner.

Bildene gjør et sterkt inntrykk. Alt fotograferes og dokumenteres. Det som gjør sterkest inntrykk er at fotografen greier å komme tett nok innpå ofrene til å kunne formidle følelsen av desperasjon og tragedie. Samtidig har fotografen nok avstand til ikke å virke påtrengende. At bildene tilsynelatende ikke er tatt i profesjonell sammenheng forsterker inntrykket.

Det er synd jeg ikke kan vise noen av bildene i innlegget. Gjorde jeg det, ville jeg bryte med lov om opphavsrett, internasjonale regler for copyright og DMA. Dere kan se flere av bildene på nettsidene til abc News.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar