tirsdag 18. januar 2011

Min drømmejobb: markedsføring i sosiale media


Kort sagt; for å kommunisere med markedet, dvs kundene. Twitter og Facebook er glimrende til det samme formålet, men de har sine begrensninger: en status på Facebook kan maksimalt inneholde 420 tegn. En tweet maks 120 tegn. Hvordan kan man få frem et markedsbudksap på så liten plass ?

De fleste bedrifter ser seg blinde på Facebook. Det er antall norske brukere som lokker. Bedriften oppretter en Facebook-page og spyr ut reklame og annonser. Uten tanke på at brukerne på Facebook i utgangspunktet ikke er i kjøpsmodus. Bedrifter ser ikke verdien av sammenhengen mellom blogg, twitter, Facebook og andre sosiale medier.

En annen ting bedriftene må ha i bakhodet, er ressurser. En blogg må pleies med innlegg som dekker behov og løser kundens problemer. Til det trengs de(n) rette personen(e). Den rette personen bør være

  • lidenskapelig interessert i sosiale medier
  • ha en hjerte for bedriften og produktet
  • være genuint opptatt av å yte kundepleie og service
  • og de må være skrivekyndige (hvis de skal blogge)

Mitt mål er en jobb innen sosiale media og markedsføring. Markedsføring i sosiale media betyr at man ikke skal selge, men vise hvordan et produkt dekker behov og løser problemer. Hvordan viser du det på 120 eller 420 tegn ?

1 kommentar: